Doorgaan naar hoofdcontent

'Non, mais c'est l'hallu!'

Non, mais c'est l'hallu! Niet.Te.Geloven. Vrijdagavond was onze manier van leven zoals we dat kennen in onze open samenleving 'under attack'. Met het leegschieten van kalasjnikovs op onschuldige mensen, in een restaurant, op straat, bij een concert en met (gelukkig) mislukte zelfmoordaanslagen nabij een voetbalwedstrijd heeft IS wederom een zwart en lafhartig visitekaartje afgegeven. Vrijdag in Parijs, morgen wellicht elders in Europa.
Chaos en paniek nabij La Place de la Republique

Zaterdagochtend zei de premier dat we in oorlog zijn met IS. Duidelijke taal maar hier is wel sprake van een ander soort oorlog. Zoals de bajonetten in augustus 1914 achterhaald waren, onze waterlinie in 1940 geen betekenis meer had, zo vraagt de huidige oorlog tegen terrorisme ook om een eigentijdse aanpak. Bijvoorbeeld: Een krachtige verdediging van onze normen en waarden en manier van leven, een veel strenger - Europees - asielbeleid met uiteraard een strenge handhaving daarvan, een veiligheidsdienst met slagkracht, het aanpakken van kanslozen die zich in twee werelden bevinden, strenge bewaking van de Europese buitengrenzen, een sterke defensie en - als EU - betere geopolitiek bedrijven. Om maar iets te noemen. Als we die handschoen oppakken, zonder dat we vastlopen in hopeloze naïviteit, hebben we kans dat we deze oorlog winnen. Het angstbeeld van donkere en duistere tijden met een Sharia-politie in een Europees Arabië zal ons dan bespaard blijven...


Reacties

Populaire posts van deze blog

Cultuur met een kleine of grote 'C'?

Ongeveer anderhalve maand geleden bezocht ik, zoals wel vaker, op een zaterdagmiddag de bibliotheek aan de Schelpendam. Met het plan om even een aantal kranten door te nemen, viel ik daar middenin een akoestisch mini-concert van een artiest wiens naam ik helaas ben vergeten. Er hing een leuke sfeer met dit concert, letterlijk en figuurlijk tussen de boeken. De kleinschaligheid, ook wat betreft actieve toehoorders (ongeveer 8 m/v), was prettig en stoorde mij allerminst bij het doornemen van de kranten. Cultuur met een grote 'C', wat mij betreft, vanwege de passie van de artiest en het enthousiasme van het beperkt aanwezige publiek. Ik was dan ook verbaasd toen ik na afloop vernam dat dergelijke kleinschalige optredens niet meer zouden plaatsvinden. Er was geklaagd over geluidsoverlast; einde oefening... Omdat het merendeel van de bezoekers van de hoofdbibliotheek uit Katwijk aan Zee afkomstig zijn, zullen de bezwaren waarschijnlijk wel uit die hoek afkomstig zijn. Ik neem over

Kier Brul jr. overleden

Help Jelte

Een jongen van acht jaar wordt in september 2009 na een woordenwisseling in elkaar getrapt, raakt kort daarna in coma en loopt een hersenbeschadiging op. Het is het verhaal van Jelte Stronkhorst . Een aangrijpend verhaal wat inmiddels de nodige aandacht heeft gehad in de landelijke media. Er zijn therapieën en trainingen die zeker kans op herstel en meer kwaliteit van leven bieden. Deze therapieën zijn echter niet in Nederland voorhanden en hier zit een prijskaartje aan verbonden. Als u direct wilt doneren, klik dan hier . U kunt ook een bedrag overmaken: Rabobank Rekeningnummer 156567059 t.n.v. Stichting Jelte. Doneer voor het herstel van Jelte!

Reactie op ingebrachte standpunten

Hierbij mijn reactie op Kattuk.nl op standpunten van andere bezoekers, naar aanleiding van de discussie die ik daar heb aangezwengeld over een veilig Nieuwjaarsfeest: Ik ben helemaal niet op zoek naar negatieve verhalen. Ik ben ook geen tegenstander van SKA. Sterker, ik vond het jammer dat ik de rondleiding op het terrein moest missen (4 raads- of commissieleden zou overigens nog steeds te weinig zijn, maar dit terzijde). Ik maak me zorgen over de openbare orde en veiligheid bij feesten. Als er 4000 m/v op af komt dan moet dat goed worden gemanaged. En als er bij bezoekers gevoelens van onveiligheid heersen (of een andere wrange nasmaak hebben), meldt dit dan kunnen we hier volgend jaar iets mee doen! De ogen sluiten voor kwaliteitsverbetering en iemand met een kritische blik (maar met goede bedoelingen) bestempelen als een tegenstander van het Nieuwjaarsfeest is mij iets te gemakkelijk. Ik doel niet alleen op Hoek van Holland. De gebeurtenissen die daar hebben plaatsgevonden kun je o

Kunstkring '88

Vanmiddag wordt de jaarlijkse expositie van de leden van de Kunstkring '88, Duin- en Bollenstreek geopend. Wethouder Udo zal vanmiddag in het gemeentehuis - waar de expostie wordt gehouden - de opening verrichten. Diverse bekende kunstenaars verlenen aan deze expositie hun medewerking. Deze expositie verschaft u tevens een beeld van de variëteit in stijlen, kleuren en vormen van kunstwerken die de Kunstkring te bieden heeft als het gaat om kunstuitleen. In dit verband wil ik u graag wijzen op de Dag van de Kunstuitleen op 6 november a.s. Meer informatie hierover treft u aan op de website van de Kunstkring . De expositie die vanmiddag wordt geopend duurt tot en met 26 november  en is iedere werkdag te bezichtigen van 09.00 - 17.00 u. in de centrale hal van het gemeentehuis van Katwijk.